GROUPAGE

Wat is groupage?
Als u maar een aantal cubieke meters (m3) te verschepen heeft spreken we van groupage. Uw zending wordt dan met andere zendingen in een zgn. groupage-container geladen, waardoor u de kosten van de verscheping deelt met andere verladers. Op die manier ontstaan onze gunstige m3 tarieven.
Hoe bepaal ik het volume (m3) van mijn zending?
De maten (lxbxh) van ieder item vermenigvuldigt met het aantal items geeft u het volume (m3). Bijvoorbeeld: 20 dozen van elk 50x50x50 cms is 2,5 m3. Iedere groupagezending wordt in ons depot nagemeten; de bevindingen van ons depot zijn bindend.
Ik heb meer dan een paar m3, misschien wel 15 m3. Wat nu?
Dan is het misschien verstandiger speciaal voor uw verscheping een zeecontainer in te zetten. Er worden dan geen zendingen van andere verladers bij uw spullen geladen, alle ruimte in de container is voor u.
Is het gewicht belangrijk?
Maakt u zich daar niet druk om, wij schatten dat wel in. Gemiddeld houden wij voor 1 m3 persoonlijke goederen 125-150 kgs aan.
Moet ik het vervoer tussen mijn huis en de haven zelf regelen?
Dat mag, maar wij komen de zending ook graag bij u ophalen. Als u het zelf doet, houdt er dan rekening mee dat de meeste havendepots geopend zijn van maandag t/m vrijdag, van 0730-1500u. In het weekend zijn ze gesloten.
Verzorgt u ook groupage-verschepingen van overzee naar Nederland of BelgiŽ (of een ander land in Europa)?
Jazeker, ook dat verzorgen wij. Wij verzorgen zowel export als import.
 

ZEECONTAINERS

Wanneer kan ik beter een zeecontainer huren?
Als u meer dan 15 m3 aan volume heeft wordt het interessant de kosten tussen het verschepen als groupage of container te vergelijken. Natuurlijk adviseren wij u graag.
Hoe kom ik aan een zeecontainer?
Die krijgt u (via ons) van de betreffende rederij in bruikleen. Na verscheping leveren wij de container weer bij de rederij terug.
Wat zijn de afmetingen van een container?
Er zijn drie soorten: 20ft, met de afmetingen (lxbxh) 600x230x230 cms; 40ft, met de afmetingen (lxbxh) 1200x230x230 cms; en 40ft HC (High Cube), met de afmetingen (lxbxh) 1200x230x260 cms. Binnenwerks zijn de volumes respectievelijk 30 m3, 60 m3 en 70 m3.
De container die wij geleverd krijgen is vies en nat van binnen. Wat nu?
U hoeft deze container niet te accepteren. De rederij is verplicht u een schone, droge, reukloze en wind- en waterdichte container aan te bieden. Onze vervoerder zal een andere moeten gaan halen. De kans dat dit voorkomt is overigens zeer klein, daar onze vervoerders alle containers inspecteren.
Hoe kunnen wij de container het best laden?
Zorgt u er in ieder geval voor dat uw spullen vast staan; met touw en/of spanbanden komt u een heel eind. Er bevinden zich sjorogen in de container. En zorgt u ervoor dat u geen zware spullen op lichte spullen laadt. Natuurlijk kunnen wij de container ook voor u laden, in ons depot in Rotterdam of Antwerpen. Dit brengt echter (aanzienlijke) meerkosten met zich mee.
Wij hebben een eigen zeecontainer, kunnen we die gebruiken?
Indien de container is voorzien van geldige CSC (keurmerk) platen nemen de meeste rederijen 'shipper's owned' containers mee. Er zijn echter uitzonderingen. Natuurlijk adviseren wij u graag.
Kunnen wij een container bij u kopen?
Dat kan. Wij bieden altijd goede gebruikte containers aan. Interesse? Neem contact met ons op.
Verzorgt u ook container-verschepingen van overzee naar Nederland of BelgiŽ (of een ander land in Europa)?
Jazeker, ook dat verzorgen wij. Wij verzorgen zowel export als import.
 

VERPAKKEN

Moet ik mijn spullen verpakken?
Ja, het verzenden van losse, onverpakte spullen is natuurlijk vragen om schade. Zeker als u als groupage gaat verschepen is een goede, stevige verpakking belangrijk.
Hoe verpak ik mijn spullen?
Kleine(re) spullen kunt u in stevige verhuisdozen verpakken, grote(re) spullen kunt u met behulp van bijvoorbeeld stevig karton en bubbeltjesplastic verpakken. Of u schaft een van onze verhuiskisten aan!
Hoe kom ik aan verhuisdozen en/of verpakkingsmateriaal?
Verhuismateriaal is op veel plekken te krijgen. Denk alleen eens aan bouwmarkten! Ook online kunt u tegenwoordig snel en voordelig verhuismateriaal bestellen. Ook kunt u bij ons houten verhuiskisten kopen.
Ik wil zelf een kist of een krat maken voor mijn spullen, mag dat?
Als u gebruik maakt van ISPM15 gemerkt hout is dat een prima optie. Hoe steviger de verpakking, hoe minder kans op schade. Let wel, ander dan ISPM15 gemerkt hout wordt niet geaccepteerd. Wij bieden overigens prima houten kisten aan! Kijkt u op deze website ook nog even bij verpakken.
Ik wil mijn spullen op een pallet laden, mag dat?
Als de pallet van kunststof- of van ISPM15 gemerkt hout gemaakt is is dat geen probleem.
Moet ik mijn zending merken?
Ja, op de hoofdverpakking brengt u in ieder geval de naam en woonplaats van de geadresseerde aan, en de naam van de loshaven.
Kunt u mijn verhuisdozen en kleinere spullen op pallets laden en wikkelen met folie?
Jazeker, en dat doen wij standaard ook, met verhuisdozen en kleine(re) verpakkingen; wij verschepen geen losse verpakkingen. Klikt u op palletiseerservice.
 

OPHALEN GROUPAGE

Kunt u onze spullen in het weekend ophalen?
Nee, onze auto's rijden van maandag t/m vrijdag, van 0730u tot 1700u.
Hoe laat komt uw auto onze zending ophalen?
In de regel tussen 1200u en 1700u. Als u ons op de dag van ophalen 's ochtend vroeg (vanaf 0830u) belt kunnen wij u een schatting van het tijdstip geven.
Helpt de chauffeur met het naar de auto dragen van onze spullen?
Daartoe is hij niet verplicht, u dient uw zending bij de auto neer te zetten. Er zijn echter chauffeurs die best bereid zijn een handje te helpen, maar (nogmaals) ze zijn dit niet verplicht.
Moet ik papieren meegeven aan de chauffeur?
Nee. Tenzij anders afgesproken levert u uw documenten digitaal (PDF- of WORD-format) aan.
Zijn al uw auto's voorzien van een laadklep en steek-/pompwagentje?
Niet allemaal. Als u zware spullen op te halen heeft (geeft u dit wel even aan bij boeking) komen wij natuurlijk met een auto met laadklep en steek-/pompwagentje. Heeft u alleen dozen meestal niet. Voor een auto met laadklep geldt een toeslag op het transporttarief.
Kan uw chauffeur mij een half uur voor aankomst bellen?
Ja, dat kan. Als u dit wilt, geef dit dan bij de boeking even aan.
Wij wonen in het centrum van Amsterdam, is dit een probleem?
Nee, maar wij kunnen dan niet met een te grote auto komen. Bovendien geldt er voor het centrum van Amsterdam een toeslag op het transporttarief. In voorkomende gevallen informeren wij u hierover.
Haalt u ook op de Waddeneilanden op?
Ja, maar hiervoor geldt wel een toeslag op het transporttarief.
 

TRUCKEN CONTAINER

Kunt u de container in het weekend plaatsen?
Dit is mogelijk, maar hiervoor geldt wel een weekendtoeslag op het transporttarief.
Hoe laat komt uw truck?
Dat mag u bepalen; het plaatsen van containers gaat op afspraak.
Helpt de chauffeur met het laden van de container?
Daartoe is hij niet verplicht, u dient de container zelf te laden. Er zijn echter chauffeurs die best bereid zijn een handje te helpen, maar (nogmaals) ze zijn dit niet verplicht.
Moet ik papieren meegeven aan de chauffeur?
Nee. Tenzij anders afgesproken levert u uw documenten digitaal (PDF- of WORD-format) aan.
Moeten wij de container meteen laden of kunt u hem achterlaten?
Dat mag u zelf bepalen, het is beide mogelijk.
Als u de container achterlaat, hoe lang mag ik hem dan houden?
In de regel maximaal 3 dagen. Langer mag ook, maar dan ontstaan er kosten. In voorkomende gevallen informeren wij u graag.
Blijft de container op het chassis staan?
Dat mag u zelf bepalen. Wij kunnen de container ook op de grond plaatsen. Wij komen dan met een truck met kraanmechanisme. Voor dit soort materiaal geldt wel een toeslag op het transporttarief.
 

DOUANE

Krijg ik met douane te maken?
In principe niet. Als u ons voorziet van de benodigde documenten nemen wij u de douane-afhandeling geheel uit handen. In de loshaven kan het anders zijn, dit is per land verschillend. Vraag ons om advies.
Gaat de douane mijn spullen bekijken?
In principe niet. In sommige gevallen neemt de douane steekproeven en wordt een zending bekeken. In voorkomende gevallen informeren wij u hierover. U hoeft hier niet bij aanwezig te zijn. Wel kunnen hierdoor extra kosten ontstaan.
Betaal ik ter destinatie invoerrechten?
In de meeste gevallen zijn (gebruikte) persoonlijke goederen vrijgesteld van invoerrechten.
Betaal ik BTW?
Binnen de EG bent u BTW plichtig. Buiten de EG niet. Verscheept u dus naar/vanuit een land buiten de EG, dan betaalt u geen BTW.
Ik heb een container geladen. Mag ik hem met een slot afsluiten?
Dat mag, maar als de douane erin wil kijken zal het slot opengeknipt worden, tenzij wij snel over een sleutel kunnen beschikken.
 

PRIJSAANVRAAG

Ik wil de prijs van mijn verscheping weten. Kunt u deze telefonisch opgeven?
Wij geven alleen schriftelijk prijzen af. Op deze manier kunnen er achteraf geen misverstanden ontstaan.
Hoe kan ik prijzen opvragen?
Vul de prijsaanvraag op deze website in! Klik in de linkerkolom op prijsaanvraag.
Is een prijsopgaaf gratis?
Ja. Wel stellen wij een LIKE op ons Facebook zeer op prijs!
Ik heb een betere prijs ontvangen van een andere aanbieder!
Laat het ons weten. Wij garanderen de laagste prijs! Wij passen onze prijs meteen aan naar het nivo van die andere aanbieder, gebaseerd op dezelfde dienstverlening! Bovendien krijgt u, nadat u uw verscheping door ons hebt laten verzorgen, als dank voor uw oplettendheid, een (heel) staatslot kado!
Moeten wij BTW betalen?
Binnen de EG bent u BTW plichtig. Buiten de EG niet. Verscheept u dus naar/vanuit een land buiten de EG, dan betaalt u geen BTW.
 

BOEKEN

Ik wil mijn zending bij u boeken. Hoe doe ik dat?
Vult u het boekingsformulier, in de linkerkolom op deze website, in (klik op boeking). Wij hebben dan in een keer alle gegevens die wij nodig hebben om de boeking vlot en probleemloos in te voeren.
Ik heb een groupagezending maar ben niet helemaal zeker van het volume, is dat erg?
Schat u het volume zo goed mogelijk in; de maten (lxbxh) van ieder item vermenigvuldigt met het aantal items geeft u het volume (m3). Bijvoorbeeld: 20 dozen van elk 50x50x50 cms is 2,5 m3. Iedere groupagezending wordt in ons depot nagemeten; de bevindingen van ons depot zijn bindend.
Hoe ver van te voren moet ik boeken?
U kunt op elk moment van de dag boeken. Er vertrekken dagelijks schepen; wij vinden altijd een passende transportoplossing voor u.
Ontvang ik nog een boekingsbevestiging van u?
Ja, meteen na boeking. Hierin vindt u alle belangrijke informatie met betrekking tot uw verscheping.
 

BETALEN

Wanneer moet ik betalen?
Nadat uw zending vertrokken is, ontvangt u van ons een digitale factuur. Deze moet u meteen betalen.
Hoe kan ik betalen?
Alleen via de bank. Wij accepteren geen creditcards en u kunt niet cash betalen.
Wat zijn uw bankgegevens?
Deze treft u aan op de factuur die u van ons ontvangt. Of klik aan de linkerzijde op na verzending.
Krijg ik na betaling nog papieren van u?
Ja, na betaling ontvangt u van ons een bill of lading, of (bij luchtvracht) een airway bill of lading. Deze heeft u ter destinatie nodig om over de zending te kunnen beschikken. Onze agent zal u altijd naar een (airway) bill of lading vragen.
 

IN HET BUITENLAND

Hoe kan ik in het buitenland over mijn zending beschikken?
U krijgt in het buitenland te maken met onze agent die voor de verdere afwikkeling zorgt. De details van onze agent treft u aan op de (airway) bill of lading.
Krijg ik in het buitenland te maken met douane?
Uw zending zal ingeklaard moeten worden via de douane. U kunt dit zelf doen, of door ons laten verzorgen. In veel landen is het zelfs raadzaam, het door ons te laten doen, daar een customs clearance erg ingewikkeld kan zijn (bv. in de USA, Australie, Nieuw Zeeland). Overigens kunnen wij niet in alle landen de inklaring voor u verzorgen; soms moet u het persoonlijk doen (bv. in Canada). Vraag ons om advies.
Krijg ik in het buitenland nog kosten te betalen?
Voor de meeste landen betaalt u alles aan ons. In sommige landen kan dit echter niet, en betaalt u nog kosten aan de agent ter destinatie. Natuurlijk adviseren wij u hierover in onze offerte.
Helaas is er tijdens het transport schade ontstaan. Wat moet ik doen?
Als u een transportverzekering bij ons heeft afgesloten, dient u zich in verbinding te stellen met de op de polis genoemde verzekeringsagent. Zij wikkelen de schade verder met u af. Ook moet u de schade melden bij onze agent in de loshaven.